A kiváló előadók titkait felfedni hivatott könyv előszavában Prof. dr. Aczél Petra (nyelvész, egyetemi tanár, intézetigazgató) így ír: „Hogyan is lehetne „megúszni” a hatásos előadás tanulását egy olyan korban, ahol mindig látszódunk és hallatszódunk!”
Ha belegondolunk, ez a tendencia megkérdőjelezhetetlen, látva a különböző szakmai konferenciák vagy céges prezentációkra „berántott” kollégák növekvő számát, a lassan bakancslisták élére kerülő TEDx előadásokat. Úgy tűnik a késztetés (vagy ha más tol a színpadra, akkor elvárás), hogy kevesek helyett sokakhoz szóljunk, egyre erősebb – ezzel párhuzamosan egy jó beszéd elkészítésével és kivitelezésével kapcsolatos kihívás mértéke szintén nőtt, a puszta információátadás ma már nem elég.
A közönség többet kíván – élményre szomjazik, amivel jobban csúsznak a száraz tények. Az egymásba fűzött adatok és érvek megfűszerezésével így végül igazi BESZÉD kerül a terítékre, ami ízek és illatok mennyei kombinációjával gyönyörködteti érzékeinket. Ahogy a szóban forgó könyv is gyakorlottabb előadóknak szól, egy ponton túl már nem elég egy kis savanyúságot kínálni a főétel mellé. A különböző fejezetekbe foglalt előadói technikák arra ösztönöznek, hogy mondandód körítsd édes sztorival, add meg pikantériáját csípős megjegyzésekkel, zamatos metaforákkal, vagy akár keserű humorral.
A főfogás úgyis te magad leszel.
A színpadon állva több száz, vagy akár ezer fős közönség előtt ugyanis az ember nem csak jól látszik és hallatszik, de meg is mérettetik. Mintha főzőműsorok sztárséf-bírái kóstolgatnának, úgy ízlelgetik megjelenésed és szavaid, elrágódnak kijelentéseiden, végül az összhatást díjazzák – azt az esztétikai- és íz-élményt, amit neked köszönhetnek.
A könyv Hatáskeltés című fejezetét ezzel a két kérdéssel indítottam: Mit akarsz látni a közönségen? Mit szeretnél, mit érezzenek?
Az összhatás, az élmény, amit nekik adsz ugyanis éppen ezeken áll, vagy bukik. Előadótéren állva számít a karaktered, jelentőséggel bírnak mozdulataid, hanghordozásod. Testbeszéded meghatározza, hogy amit mondasz, az végül hogyan ér célba: terveid szerint, vagy teljesen eltérő módon.
Bár a fejezet megírása nem kevés fejtörést okozott számomra (hiszen csupa olyan dolgot kellett leírnom, amit általában inkább megmutatok), mégis úgy érzem, hogy sikerült a témát ténylegesen technika- és gyakorlatorientáltan feldolgozni.
A felépítés nagyjából így néz ki:
SZÍNPADRA LÉP AZ ELŐADÓ
- Meglátni és megszeretni?
- Kulcs az irányított benyomáskeltéshez
- Nem érted, de érzed
MIVEL/KIRE/HOGYAN HATUNK?
- Testtartás/kiállás
- Lábmozgások
- Kézgesztusok
- Mimika
- Ne tedd! (Színpadi tiltólista előadóknak)
- Hang=erő
- Tempó/ritmus/hatásszünet
NÉZZ A SAJÁT SZAVAID MÖGÉ!
- Érzelmek íve
- Ami igazán fontos
- Miből mennyit
KAPCSOLAT(BAN) A KÖZÖNSÉGGEL
- Időzíts!
- Irányíts!
- Adj helyet a közönség reakcióinak!
- Spontaneitás
- SZEREPVÁLTÁS
- Sztorizz hatásosan!
- Hasonlatokkal élve
A fejezet illusztrációkat, bárhol elvégezhető (bár talán otthon érdemes kezdeni) gyakorlatokat és videó-javaslatokat is tartalmaz, beszerzési útja pedig a következő: https://drprezi.hu/meg-mindig-eloadok-tehat-vagyok/
Kívánom, hogy hasznotokra váljon a könyv és végül olyan magabiztossággal és természetességgel lépjetek színpadra, mint a leghatásosabb előadók!
T. Bieniek Ildikó
Nyilvános beszédre való felkészítés / testbeszéd
Mobil: 0036 30 4197791
Mail: ildiko@hatasgyakorlat.hu